10-45-145. 10 feladat, 45 perc, 145-ös IQ. • #gyereacomeniusba 🧒🏻👧🏻
Megérett-e a középiskolai felvételi eljárás a változásra? Szerintünk igen, mert az oktatás nem verseny!
Ha van a környezetedben nyolcadikas gyereket nevelő család, és beszélgettél is velük mostanában, a témák között tutira előjött a matekfelvételi. Nagy a feszültség a családokban az évnek ebben a szakában.
A matek feladatsor 10 feladatának megoldására 45 perc áll a nyolcadikas gyerekek rendelkezésére.
A 10 feladat 45 perc alatti megoldásához legalább 145-ös IQ kell.
Nagy sikerélmény nemigen várható, miután ilyen magas IQ-val az emberiség csupán 0,13 %-a rendelkezik, vagyis az idei uszkve kettőezer helyi nyolcadikos lányból és fiúból feltehetően 3 fő. Ennyi lesz tehát a hibátlan dolgozat. Maximum! 👍
Itt álljunk meg egy szóra! Gondolkodjunk el ezen a statisztikán és még azt is vegyük hozzá, hogy 14 éves gyerekekről beszélünk.
Miért is kell ez a próbatétel? Miért kell, hogy a többség kocsonyaként remegve menjen be valamelyik városi középiskolába, hogy ott, ismeretlen környezetben várhatóan majd jó 30%-os teljesítményromlással elszúrja a matekot?!
A tavalyi országos matekátlag 50 pont maximumból 22,7 pont volt. Átlag Juliska és Átlag Jancsi ezt hozza közel nyolc év számtantanulás után.
Sok szülő tisztában van vele, hogy a matematikai feladatsor szövegértési része rengeteg gyakorlással fejleszthető, az egyes feladattípusok begyakorlása segít. Ezért nyolcadikas gyermekük az első félévet heti 2-4 különórával, matek és magyar magántanárral tölti. A szülők fizetnek, a gyerekek fáradtak és stresszesek.
Eljön a második félév, az átlagnebuló pedig megtudja, hogy a második helyen megjelölt intézménybe felvették. Ezt követően szegény pedagógus kapaszkodhat, hogy a nyolcadik hátralévő részében eredményes órákat tudjon tartani.
Mi, a Comeniusnál nem egy 45 perces, bizonytalan kimenetelű mérésre1 támaszkodunk, ezt a próbatételt ugyanis feleslegesnek tartjuk. A felvételi eredményt csakis akkor vesszük figyelembe, ha az az átlag fölé emel valakit. Ha nem, akkor más szempontok alapján döntünk. Mi ennél lényegesen többet szeretnénk megtudni a gyermek végtelenül összetett pszichéjéről. A szülő jelenlétében zajló beszélgetésen tárjuk fel a gyermek lelkében megbúvó tehetségmorzsákat, hisz meggyőződésünk, hogy mindenkiben ott van a jövő ígérete, de pedagógus kell hozzá, hogy ez a tehetség kibontakozhasson.
Mindez talán túl szépnek tűnik, de szóról szóra igaz.
Fennállásunk húsz éve igazolja felvételi módszerünk megalapozottságát, helytállóságát. A nálunk végzett fiatalok ugyanis bekerülnek az egyetemre és lediplomáznak.
Ha viszont ez így van, akkor miért kellene most, nyolcadik félévkor örökérvényű döntéseket hozni és sokukat kiszelektálni a gimiből?! Hiszen mikor is lesz az érettségi? (Válasz a kérdésre : 4 teljes év múlva!)
Addig tán csak történik a srácokkal egy s más a középiskolában is! 😉
1 A felvételi nem szummatív mérés, nem ad teljes képet a gyerek tudásáról, hanem kompetenciamérés, ami a problémamegoldó képességet méri matematikai gondolkodás útján (van köze az IQ-hoz).
DON’T FIT IN THE BOX?
COME TO COMENIUS!
#hanemférszbeleadobozba; #gyereacomeniusba