A Comenius Yacht Club tagjai rövidesen vízre szállnak Balatonfűzfőn. • #gyereacomeniusba ⛵️
A klubtagok fizika fakultációra járó comeniuszos diákjaink.
A hajón minden mozzanat tömény fizika. Ott kezdődik, hogy nem süllyed el, pedig hatan is felszállunk rá. Nézd… lejjebb ment a vízvonal! Miért? Ahogy felszállunk, a hajó nyomban megbillen, de rögtön vissza is billen. Hogyan?
A srácokkal ezt mind átbeszéljük.
És már kezdődik is a CSAPATMUNKA. Induláshoz felkészülni, minden kötélhez kell egy ember, dízelmotort beröffenteni. Először a szél alatti köteleket és a puffereket húzzátok be! Tartsd a szél feletti orrkötelet, indulunk, most meg engedd ki, de nehogy elengedd! Köteleket behúzni, tartsd el a hajót az oszloptól, de nehogy ott felejtsd a kezed az oszlop és a hajó között! Gyorsan, körültekintően és összehangoltan dolgozunk. SULIBAN ÉS HAJÓN EGYARÁNT EGY CSAPAT VAGYUNK.
Vitorlát bonts! Hajóval szélbe állni, racsnit kinyitni, kötélfogókat kiengedni, sottot a csörlőn átvetni, húzd a nagysottot, feszesre a nagyvitorlát, kösd le a kötelet, engedd el az albát, fordítsd a kormányt, nyiss egy kis hasat a grószra… A 6,5 tonnás Bavaria 34-es méltóságteljesen indul meg. Most pedig csüccs le: ÉLVEZZÜK a csendet, a halk vízcsobogást, a békét!
A kapitány gratulál a legénységnek az összehangolt munkához.
A tapasztaltabbak kötéldarabokat vesznek elő és a fontosabb csomók hurkolását tanítják a fiatalabbaknak. Készül a palsztek, a szorítónyolcas, a gyorsoldó. Egy sellőlány az orra telepszik és élvezi, ahogy hajába kap a menetszél. A fiúk horgonyt vetnek a Balaton közepén. A víz még hideg, ma a lábáztatás is elég lesz, tízóraival a kézben. A szendvics itt a tó közepén a legfinomabb.
A kapitány kiadja a parancsot: horgonyt fel, vitorlával menetbe a hajót, vízből mentésre felkészülni!
Szereposztás. Te vagy a kormányos, te a figyelő, te meg a csáklyát kezeled! Már röpül is egy puffer a vízbe, és felharsan a parancs: „ember a vízben!” A figyelő le nem veszi tekintetét a bajbajutottról (vagyis a bajbajutott szerepét játszó pufferről), akitől kezdetben bizony távolodni kell, egy kis kört leírva körülötte. A figyelő hangosan diktálja a kormányosnak: egy hajóhossz, kettő… A hatodik előtt a kormányos felkiállt: „halzolásra felkészülni!”, majd a szél segítségével irányt vált, és a hajó a fuldokló puffer közelébe csusszan. Itt aztán gondosan ügyelni kell rá, hogy a sorrend szél, ember, hajó legyen, mert ha a vizsgán nem így sikerülne, azért a hatóság keményen buktat. A hajó közben szélbe áll. Orrvitorlát behúzni, nagyvitorlát kinyomni, a bajbajutottat beemelni! Kezdődhetne is az elsősegélynyújtás, de egy puffernek erre azért mégsincs szüksége! 😉
Gyors elemzés, gratuláció, szerepcsere, és kezdődhet előről a gyakorlat. Ez a gyakorlati vizsgarész mindenki számára kötelező a nemzetközi belvízi kisgéphajó és vitorlás kishajó vizsgán, ami a 16 éven felüliek számára egész Európára ad jogosítványt 20 méteres hajóhosszig. A vizsga nehéz, de a tudás elsajátítandó. Másokat nyílt vízre kivinni azt jelenti, hogy a kapitány mindig, minden pillanatban felelősséget vállal utasaiért. Ez pedig érettséget, felkészültséget és felelősségtudatot követel. És láss csodát! Ez évről-évre így működik a Comeniusban, lassan húsz éve sikeresen: A KÖZÖS MUNKÁBAN BEÉRNEK A FIATALOK.
Ohh! A közös hajózás nagyszerű ÉLMÉNY lehet a srácoknak! De mégis, mibe kerül a vitorlásklub a szülőknek?
Semmibe! A program INGYENES, nem kell hozzá más, csak egy puhatalpú edzőcipő és egy pulóver. Gyertek srácok idén is, indul a vitorlásszezon!
NEM FÉRSZ BELE A DOBOZBA?
GYERE A COMENIUSBA!
#hanemférszbeleadobozba; #gyereacomeniusba; #comeniusyachtclub