Nehéz ma harmadikas szülőnek lenni? • #gyereacomeniusba 👀
Nem. A gyermek jövőjéről döntést hozni harmadikban még korai! Minden a legnagyobb rendben: a kölök jár iskolába, írni, olvasni, számolni tanul, jók a jegyei, a tanárai dicsérik.
Azért egy-két tanítónéni már kezdi mondogatni, hogy hajjaj… mi lesz itt ötödikben?!
A felsős tanárok jóval szigorúbb követelményeket fognak állítani. Szegény gyerekek hogyan fognak tudni ennek megfelelni?
Bő két évtizede történt, hogy egyik kislányom ötödikbe felkerülve megírta élete első történelem dolgozatát. A kifejtendő dolgozat címe ez volt: honfoglalás. Az én tündérem elsőként, secperc alatt készült el művével.
Ezt írta: „A magyarok bejöttek a hazába és elfoglalták a hont.” (A végén ott egy pont.) 😆
Elégedett volt magával. A többiek még javában körmöltek.
Akkora piros egyest kapott rá, hogy kilógott a naplóból.
Behívattak és szörnyülködtek. Hogy lesz ez? – kérdezték. Hát ezek szerint úgy, válaszoltam, hogy jobb híján nekem kell megtanítanom a gyerekemet esszét írni. Gondolhatjátok, hogy utána hetekig magam is szörnyülködtem…
Ilyen tehát a hirtelen követelményváltás negyedikből ötödikbe lépve. De van más klasszikus példám is. Minden szeptemberben visszaköszönő kérdés, hogy 1 kilogramm hány gramm? Száz, mondja az ötödikes. Egy(es), feleli a tanár.
Hát mit csináltatok ti négy éven át az alsóban?! – kérdi a felsős kolléga. Szegény alsós tanítónéni megtanította írni, olvasni, számolni a kis nebulót, a boltban meg a deka(gramm) a leggyakrabban használatos mérték, és 1 kiló az tényleg 100 deka.
Igaza van a tanítónéninek, amikor félti a kicsiket a továbblépéstől. A gyerekekre hirtelen módszerváltás és tornyosuló követelmények várnak, önbizalmuk leépítése és a tekintélyelv erősítése mellett. (Tiszteletem a kivételnek!)
Van megoldás!
Nálunk a székesfehérvári Comeniusban egy osztálynyi (16 fő) ötödikes lehetőséget kap, hogy ajtót nyisson egy új világ felé.
Hogyan? A Comeniusba ötödikben érkező gyerekek már A2 szinten beszélnek angolul? Nem, általában nem. Miért is beszélnének? Eddig írni, olvasni, számolni tanultak, az angolt meg a legtöbb állami intézmény harmadikban kezdi el oktatni. A hozzánk ötödikben érkező gyerekek nyelvtudása szerény és bizonytalan.
Ezzel szemben a már első osztálytól hozzánk járó kicsik rögtön a kezdetektől heti 8 órában tolják az angolt, persze játékos formában. Ötödikbe érkezve már komoly, magabiztos nyelvtudással rendelkeznek. Az általános tantervű iskolákból hozzánk becsatlakozó kisdiákok ködös szemmel néznek az angol nyelvű órákon: jelentős a szakadék a gyerekek nyelvtudása között. Igen, szakadék, de nem áthidalhatatlan! A tudás megszerezhető, a lemaradás behozható!
Hosszú évek óta plusz órákkal zárkóztatjuk fel a hozzánk ötödikben érkezőket. Ezzel a módszerrel azonban tovább növeljük a felsőt épphogycsak megkezdő gyerekek már amúgy is jelentős leterheltségét.
Ehelyett 2026 szeptemberétől új utakra lépünk és „5ny” néven nyelvi előkészítő osztályt indítunk az ötödik évfolyamon. A felvételt nyert gyerekek heti 18 órában kizárólag az angol nyelvvel foglalkoznak majd, melyet kiegészít a sport, az informatika, a művészeti és a közösségi nevelés.
Hisszük, hogy így teremthetjük meg az ötödikes kicsik számára a legkíméletesebb átmenetet az általános tantervű alsóból a kéttannyelvű felsőbe.
Aminek a vége – de ezt már tényleg mindenki kívülről fújja – angol felsőfokú nyelvvizsga és sikeres egyetemi felvételi lesz!
NEM FÉRSZ BELE A DOBOZBA?
GYERE A COMENIUSBA!
#hanemférszbeleadobozba; #gyereacomeniusba