Home Aktuális Maga az iskola is termel feszültséget, agressziót a gyerekekben

Maga az iskola is termel feszültséget, agressziót a gyerekekben

De mi a megoldás?

Share

Megcsipkedett bosnyák csirke • #gyereacomeniusba

A verbális zaklatás bizony az osztályteremben, tornaöltözőben is előfordul a gyerekek között.

A mindennapok észrevétlenül termelik gyerekeinkben az agressziót. Ennek forrása pedig gyakorta magában az iskola működésében is keresendő. Vegyük például az órákat megelőző izgulást. Ma vajon írunk-e röpdolgozatot, vagy felelek-e? A számonkérés jelentette fenyegetettség-érzés, a feszültséggel teli órakezdés, az óra eleji fegyelmezés („állj vigyázzba, egyenesen, rajtad meg mi van, hogy nézel ki!?, hallgassatok már el!”) : ez mind feszültségkeltő! Aztán beáll néma csönd, majd jön a „leülhetsz”. Már létre is hoztuk a stresszt, ott van a teremben, a diákjainkban.

És ezzel még messze nincs vége. A teremben vágni lehet a feszültséggel teli csendet, míg a tanár a füzetében lapozgat. Kit feleltessek ma? Nem is! Vegyetek inkább elő egy papírt és írjátok rá a neveteket!

„Hisz még az előzőt sem tetszett kijavítani!” – morogja egy bátrabb gyerek…

Számonkérés. Ki ne ismerné az ezzel járó hosszú és gyötrelmes perceket?!

Számos példát mondhatunk arra, hogyan ültetik el a felnőttek a gyerekekben a feszültséget, indulatot, amit aztán a gyereknek – a világ elvárásainak megfelelően – el kell fojtania. Ez megy is egy darabig, de az már ki-ki (éppen kialakulófélben lévő) személyiségétől függ, hogy az adott gyerek meddig bírja fékentartani az indulatait.

A feszültséget valahogy le kell vezetni, ez pedig sajnos könnyen a másik gyerek bántásában, sőt(!) akár rendszeres bántalmazásában valósul meg. Ez már a bullying, a kortársak zaklatása. Ha pedig a tanulócsoport más tagjai is becsatlakoznak, máris kész a „bosnyák csirke-effektus”, ami komoly lelki fájdalmat okoz elszenvedőjének.

A megoldás egyszerű: a gyermeket vegyük körül szeretettel, helyezzük őt minden pillanatban pedagógiai tevékenységünk középpontjába!

Gyermekeinket tanítsuk meg a másik ember érzéseinek átérzésére: empátiára.

És legfőképp: alakítsuk úgy az iskolai mindennapokat, hogy valamennyi gyermek arca ragyogjon a szakórák előtt! Érezzék, hogy valami csudajó fog történni velük a tanteremben ma is. Minden alkalommal!

NEM FÉRSZ BELE A DOBOZBA?
GYERE A COMENIUSBA!

#hanemférszbeleadobozba; #gyereacomeniusba

Related Articles

„A nyelv az egyetlen, amit rosszul is érdemes tudni!”

Avagy te is félsz a nyelvvizsgától?

Nálunk nincsenek évvesztesek, csakis nyertes gyermekek!

Nagycsoportos óvodások szüleinek figyelmébe!

Tudásvágy, szorgalom és tanár-diák összhang = egyenes út az egyetemre

Dr. Schwab Richárd köszönete fehérvári tanítóinak és tanárainak

Bombariadó: ma bent meleg, kint hideg volt…

Nincs idő utcai cipőre váltani!

Blogenius: egy blog RÓLATOK, VELETEK és ÉRTETEK kedves diákjaim, IGEN nektek, a szüleiteknek és a nagyszüleiteknek!

Comenius Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Iskola, Székesfehérvár

A blogot írja: Rockenbauer Lajos és a Comenius tanárai, diákjai; szerkesztőként gondozza: Minárik Vanda.

Minden jog fenntartva. A blogon megjelentetett tartalmak, fényképek továbbközlése kizárólag a Comenius Iskola előzetes, írásos engedélyével lehetséges. © 2025